Prawo konkurencji: Gorzka kara dla słodyczowego giganta Mondelez

Katarzyna Kuszko
13.06.2024

Komisja Europejska zakończyła postępowanie w sprawie naruszania konkurencji na rynku europejskim przez Mondelez International, giganta w branży produktów czekoladowych, ciastek i kawy. Uznając, że Mondelez dopuściła się zawierania porozumień ograniczających konkurencję na rynku europejskim, mających na celu ograniczenie handlu pomiędzy poszczególnymi krajami, Komisja nałożyła na spółkę karę w wysokości 337,5 mln euro. Wysokość kary robi wrażenie, podobnie jak portfolio marek, których właścicielem jest Mondelez, a w którym znajdują się m. in. Milka, Oreo, Cote d’Or. LU, Cadbury i Toblerone.

Na czym polegało naruszenie prawa przez Mondelez?

W wyniku wszczętego w 2019 roku postępowania przeciwko Mondelez, Komisja ustaliła, że spółka ta nielegalnie ograniczyła sprzedaż transgraniczną w całej Unii, aby utrzymać wyższe ceny swoich produktów ze szkodą dla konsumentów. Podzieliła rynek wspólnotowy na mniejsze krajowe części blokując kupowanie i sprzedawanie jego produktów między krajowymi rynkami po atrakcyjniejszych cenach niż ustalone przez koncern w danym kraju. Ponieważ ceny żywności, a więc i produktów Mondelez, różnią się w poszczególnych Państwach, handel między krajami unijnymi mógł obniżyć ceny produktów, a także zapewnić lepszą ich dostępność. W ramach powyższych działań, spółka odmówiła m. in. zaopatrywania pośrednika w Niemczech, w celu uniemożliwienia odsprzedawania mu produktów czekoladowych w Belgii, Austrii, Bułgarii, czy Rumunii, gdzie ceny wyrobów Mondelez były wyższe.

Przykłady działań Mondelez

Przykładowo, Marka Cote d’Or, która powstała w 1883 roku, jest szczególnie popularna w Belgii, gdzie obejmuje większość asortymentu czekoladowego w sklepach (w badaniach Nielsen z roku 2019 wyliczono ten udział na 65%). W Belgii produkty tej marki są droższe niż w Niemczech czy Holandii. W ramach swojej antykonkurencyjnej działalności, chcąc utrzymać  wyższe ceny na rynku belgijskim Mondelez zaprzestała dostaw wyrobów czekoladowych do Holandii, by zapobiec ich wwozowi do Belgii.

Wojna cenowa z Rewe

Z kolei w mediach echem odbiła się niedawno wojna cenowa między Mondelez a siecią niemieckich supermarketów Rewe, gdzie w asortymencie zabrakło produktów takich marek, stanowiących własność Mondelez, jak Oreo, Milka i Tuc. Zgodnie z doniesieniami, Mondelez wstrzymała dostawy właśnie w reakcji na nieakceptowanie przez Rewe jej żądań cenowych. Mając tak duży udział w rynku Mondelez swoimi działaniami mogła zatem próbować wymuszać na nabywcach wyższe ceny.

Inflacja a ochrona konsumentów

Komisja wskazuje, że szczególnie w obecnych czasach, kiedy inflacja winduje ceny produktów spożywczych w górę, ochrona konsumentów przed sztucznym manipulowaniem cenami ma kluczowe znaczenie. W szczególności kiedy ceny czekolady rosną w wyniku zwiększenia kosztów surowca, spowodowanego niskimi plonami w Afryce Zachodniej, gdzie znajduje się około 70 procent światowych upraw kakao. Przyczyn spadku produkcji kakao upatruje się w zmianach klimatu powodujących niekorzystne warunki pogodowe, tj. wyższe temperatury i mniejsze opady deszczu.

Warto odnotować, że nałożona na spółkę kara pieniężna została obniżona o 15% ze względu na współpracę Mondelez w ramach dochodzenia i przyznanie się do naruszenia prawa.

Oświadczenie Mondelez

Sama spółka wydała oświadczenie, z którego wynika, że dostrzeżona przez Komisję nielegalna działalność dotyczyła jedynie „historycznych, odosobnionych incydentów, z których większość się zakończyła lub została rozwiązana na długo przed dochodzeniem Komisji”.  Mondelez tłumaczy, że wiele z tych przypadków związanych było z transakcjami biznesowymi z brokerami, obejmujących często jednorazową sprzedaż albo z działaniami małych dystrybutorów prowadzących działalność na rynkach UE, na których Mondelez nie jest obecna lub nie wprowadza na rynek wybranych produktów. Spółka zapewniła, że dotyczyło to „bardzo ograniczonej część europejskiej działalności Mondelez International.”

Prawnicy Kancelarii Jabłoński Koźmiński i Wspólnicy posiadają wieloletnie doświadczenie w zakresie doradztwa na gruncie prawa konkurencji i prawa europejskiego. Dzięki bogatemu doświadczeniu i szerokiej wiedzy nasi eksperci skutecznie reprezentują Klientów przed sądami Unii Europejskiej, pomagając im w złożonych sprawach dotyczących naruszeń prawa konkurencji, polityki antymonopolowej oraz regulacji rynkowych.

Autor

Katarzyna Kuszko
Adwokat, Counsel+48 22 416 60 04katarzyna.kuszko@jklaw.pl

Zobacz inne wpisy