Operatorzy dronów o masie przekraczającej 250g z nowym obowiązkiem posiadania ubezpieczenia OC od odpowiedzialności cywilnej. Nowe przepisy już obowiązują.
13 listopada 2025 r. weszły w życie nowe przepisy nakładające na każdego operatora drona[1] o maksymalnej masie startowej (z ang. Maximum Take-off Weight); („MTOM”)[2] od 250g do 20kg obowiązek posiadania ważnego ubezpieczenia (lotniczego[3]) od odpowiedzialności cywilnej OC. Dotychczas ten obowiązek dotyczył wyłącznie operatorów bezzałogowych statków powietrznych o MTOM powyżej 20 kg. Za wykonywanie lotów bez wykupionej polisy grozi kara finansowa. Nowy obowiązek wprowadziła nowelizacja ustawy – Prawo lotnicze[4] („Nowelizacja”)[5]oraz Rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki z dnia 24 października 2025 r.[6] („Rozporządzenie”).
Nowe obowiązki dla operatorów dronów od 13 listopada 2025 r.
Począwszy od dnia 13 listopada br., operatorzy dronów (o których mowa w art. 209 ust. 1a ustawy – Prawo lotnicze, czyli operatorzy takich jednostek m.in. jak DJI Air 3, DJI Mavic 4 Pro czy DJI Air 3S) chcąc wykonywać operacje muszą posiadać obowiązkowe ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej OC („Ubezpieczenie”). Polisa jest obowiązkowa niezależnie od celu lotu, zarówno przy zastosowaniach rekreacyjnych, jak i komercyjnych.
Ubezpieczenie, o którym mowa w Nowelizacji dotyczy wszystkich operatorów dronów (bez względu na częstotliwości i cele lotów), którzy używają bezzałogowych statków powietrznych o MTOM od 250g do 20 kg w celach takie jak: rekreacja, sport, usługi komercyjne (zarobkowe)[7]. Zatem obowiązkowe Ubezpieczenie nie dotyczy operatorów dronów o MTOM drona nieprzekraczającej 250g. Niemniej jednak, w ocenie ekspertów, warto byłoby również rozważyć wykupienie Ubezpieczenia także dla najlżejszych typów bezzałogowych statków powietrznych.
Ubezpieczenie gwarantuje osobie poszkodowanej w wyniku zdarzenia wypłatę odszkodowania do wysokości sumy gwarancyjnej określonej w Ubezpieczeniu (przy czym nie mniejszej niż 50 tys. SDR, o czym szerzej w dalszej części niniejszego tekstu); (por. art. 824 § 1 ustawy – kodeks cywilny[8]). Jeżeli ustalona wysokość szkody przekracza sumę gwarancyjną, ubezpieczyciel wypłaca jedynie kwotę do wysokości tej sumy, natomiast pozostałej części odszkodowania poszkodowany może dochodzić od sprawcy szkody (na zasadach ogólnych).
Podkreślić należy, że brak wykupionej polisy wiąże się z obowiązkiem osobistego ponoszenia przez operatorów dronów kosztów związanych z ewentualnym wyrządzeniem szkody przez bezzałogowy statek powietrzny. Jak słusznie zauważa Łukasz Seroczyński, ekspert w Biurze Rzecznika Finansowego: „Choć najmniejsze drony nie podlegają obowiązkowemu OC, warto mimo to rozważyć wykupienie dobrowolnej polisy. Nawet niewielki sprzęt może wyrządzić poważną szkodę – na przykład uszkodzić samochód, uderzyć w przechodnia czy zniszczyć element elewacji, co narazi operatora na znaczne koszty”[9].
Co obejmuje, a czego nie obejmuje Ubezpieczenie?
Ubezpieczenie chroni operatorów bezzałogowych statków powietrznych przed ich odpowiedzialnością cywilną za szkody wyrządzone osobom trzecim w związku z wykonywanymi w okresie ubezpieczenia operacjami z ich użyciem (por. § 2 ust. 1 Rozporządzenia). Polisa OC pokryje koszty naprawy lub odszkodowania m.in. w przypadkach: zniszczenia lub uszkodzenia mienia (np. zerwanie linii wysokiego napięcia, uszkodzenie pojazdu, okna, dachu, elementu infrastruktury itp.), obrażeń ciała, rozstroju zdrowia lub śmierci osoby poszkodowanej, szkód spowodowanych upadkiem drona lub utrudnieniem w ruchu powietrznym, spowodowanych takim dronem.
Ubezpieczenie obejmuje szkody powstałe w związku z wykonywanymi w okresie ubezpieczenia operacjami z użyciem bezzałogowego statku powietrznego, bez możliwości umownego ograniczenia odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń (por. § 2 ust. 1 i 2 Rozporządzenia). Ubezpieczenie nie obejmuje natomiast szkód (por. § 2 ust. 3 Rozporządzenia):
- powstałych w wyniku wykonywania operacji z użyciem drona bez dokumentu potwierdzającego posiadanie kwalifikacji pilota bezzałogowego statku powietrznego i uprawniającego do wykonywania operacji z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego[10];
- polegających na zapłacie kar umownych;
- powstałych wskutek działań wojennych, stanu wojennego, rozruchów i zamieszek, a także aktów terroru;
- powstałych wskutek wykonywania operacji z naruszeniem przepisów prawa krajowego, wspólnotowego lub międzynarodowego dotyczącego zasady wykonywania operacji z wykorzystaniem systemu bezzałogowego statku powietrznego;
- jądrowych lub z nimi związanych;
- polegających na zanieczyszczeniu lub skażeniu środowiska.
Ponadto Ubezpieczenie nie obejmuje strat własnych tj. nie chroni samego bezzałogowego statku powietrznego, czy wyposażenia dodatkowego[11]. Do tego rodzaju szkód służy dobrowolne AC (Aerocasco statku powietrznego).
Minimalna suma gwarancyjna
Zgodnie z § 4 ust. 1 Rozporządzenia minimalna suma gwarancyjna w okresie ubezpieczenia nie dłuższym niż 12 miesięcy, w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową Ubezpieczenia wynosi 50 tys. specjalnych praw ciągnienia (z ang. Special Drawing Rights[12]);(„SDR”). Wyżej wymieniona kwota jest ustalana przy zastosowaniu średniego kursu SDR ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski po raz pierwszy w roku, w którym została zawarta umowa Ubezpieczenia. Obecnie 1 SDR to około 5 zł[13]. Tym samym minimalna suma gwarancyjna w rozumieniu § 4 ust. 1 Rozporządzenia wynosi na ten moment około 250-270 tys. (w zależności od kursu SDR).
Podkreślić należy, że ww. przepis dotyczy wyłącznie minimalnej sumy gwarancyjnej. Brak jest zatem przeszkód, aby strony Ubezpieczenia przewidziały w umowie wyższą sumę gwarancyjną (tj. >50 tys. SDR). W ocenie ekspertów, powinni się nad takim rozwiązaniem pochylić przede wszystkim operatorzy cięższych jednostek, a także ci wykorzystujący drony do zadań profesjonalnych (w tym komercyjnych).
4 tyś zł kary dla operatorów nieposiadających Ubezpieczenia
Zgodnie z § 3 w zw. z § 5 Rozporządzenia obowiązek posiadania przez operatora drona ubezpieczenia OC powstaje nie później niż w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia wykonywania operacji z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego. Tym samym, polisę OC operatorzy dronów zobowiązani są wykupić najpóźniej na dzień przed planowaną operacją. Podkreślić należy zatem, że wszyscy operatorzy dronów wykonujący loty przed dniem 13 listopada 2025 r. (o MTOM od 250g do 20 kg), którzy planują także operacje po tej dacie, obowiązani byli de facto z dniem 12 listopada do zawarcia Ubezpieczenia.
Brak ważnego ubezpieczenia po 13 listopada 2025 r. skutkuje administracyjną karą pieniężną w wysokości 4 tys. złotych (por. art. 209o ust. 3 ustawy – Prawo lotnicze). Co jednak istotniejsze, w razie wypadku – operator bez polisy sam ponosi pełną odpowiedzialność finansową za wyrządzone szkody.
Uwagi końcowe
Wprowadzenie obowiązkowego Ubezpieczenia dla wszystkich posiadaczy dronów o MTOM od 250g do 20 kg należy ocenić pozytywnie. W ostatnim czasie zauważalny jest bowiem znaczny wzrost operacji lotniczych z wykorzystaniem lotnictwa bezzałogowego. Według danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego tylko pod koniec 2024 r. w Polsce było zarejestrowanych prawie 303 tys. operatorów BSP i odnotowano ponad 814 tys. operacji bezzałogowych statków powietrznych, dla których utworzono check-in[14]. Tym samym wprowadzone Nowelizacją zmiany w zakresie obowiązkowego Ubezpieczenia, są odpowiedzią na dynamiczny rozwój rynku bezzałogowych statków powietrznych. Niewątpliwie objęcie tym obowiązkiem także operatorów dronów, o których mowa w art. 209 ust. 1a ustawy – Prawo lotnicze przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa finansowego operatorów, a także ochrony osób trzecich i ich mienia przed skutkami potencjalnych szkód.
Prawnicy z Kancelarii Jabłoński Koźmiński posiadają doświadczenie w zakresie prowadzenia skomplikowanych spraw oraz doradztwa prawnego w obszarze prawa lotniczego (w tym także w odniesieniu do bezzałogowych statków powietrznych). W przypadku pojawienia się jakichkolwiek pytań bądź wątpliwości dotyczących tego zagadnienia serdecznie zapraszamy do kontaktu.
[1] Co istotne obowiązek wykupienia Ubezpieczenia dotyczy zarówno osób fizycznych, jak i prawnych ergo każdego, kto eksploatuje lub zamierza eksploatować co najmniej jeden system bezzałogowego statku powietrznego (tj. każdego kto posiada status operatora).
[2] Por. art. 2 pkt 22 Rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych – Dz. U. UE. L. z 2019 r. Nr 152, str. 45 z późn. zm.
[3] Na temat ubezpieczeń lotniczych zob. szerzej. A. Konert, 4. Rodzaje ubezpieczeń lotniczych [w:] Ubezpieczenia lotnicze, Wolters Kluwer Warszawa 2014 s. 1-227.
[4] Dz. U. z 2025 r. poz. 1431 z późn. zm.
[5] Ustawa z dnia 24 stycznia 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw – Dz. U. poz. 179.
[6] Rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki z dnia 24 października 2025 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego – Dz. U. poz. 1485.
[7] Art. 209 ust. 1a dodany przez art. 1 pkt 25 lit. a ustawy z dnia 24 stycznia 2025 r. – Dz.U.2025.179, zmieniającej. ustawę – Prawo lotnicze z dniem 13 listopada 2025 r.
[8] Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny – t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1071 z późn. zm.
[9] Zob. https://rf.gov.pl/obowiazkowe-ubezpieczenie-oc-dla-operatora-drona/ [dostęp: 8 grudnia 2025 r.].
[10] Na ten temat zob. szerzej art. 156p ust. 1 ustawy – Prawo lotnicze.
[11] Na ten temat zob. także https://www.prawo.pl/biznes/ubezpieczenie-drona-na-co-zwrocic-uwage,535621.html [dostęp: 8 grudnia 2025 r.].
[12] https://www.imf.org/en/about/factsheets/sheets/2023/special-drawing-rights-sdr [dostęp: 8 grudnia 2025 r.].
[13] Zgodnie z tabelą A Kursów Średnich Walut Obcych nr 237/A/NBP/2025 z dnia 8 grudnia 2025 r. 1 SDR = 4,9719 https://nbp.pl/statystyka-i-sprawozdawczosc/kursy/tabela-a/ [dostęp: 8 grudnia 2025 r.].
[14] Zob. na ten temat m.in. https://www.rynek-lotniczy.pl/wiadomosci/pazp-bedzie-wyznaczac-strefy-geograficzne-dla-dronow-23443.html[dostęp: 8 grudnia 2025 r.].













