Odmowa udziału pełnomocnika świadka w przesłuchaniu będzie podlegać kontroli sądowej. Projekt nowelizacji kodeksu postępowania karnego został opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji

dr Grzegorz Keler
23.10.2025

Na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy nowelizującej przepisy Kodeksu postępowania karnego[1]. Planowane zmiany mają umożliwiać sądową kontrolę decyzji prokuratora o odmowie dopuszczenia do udziału w postępowaniu przygotowawczym pełnomocnika osoby niebędącej stroną, w tym świadka.

Kiedy świadek może ustanowić pełnomocnika w postępowaniu karnym?

Jedną z gwarancji procesowych oskarżonego (i odpowiednio podejrzanego) jest możliwości korzystania z pomocy obrońcy. Z kolei strona taka jak pokrzywdzony, oskarżyciel prywatny i oskarżyciel posiłkowy, może być reprezentowana przez profesjonalnego pełnomocnika. Jednak w postępowaniu karnym biorą udział także osoby inne niż strony, w tym świadkowie. Nierzadko zdarza się, że świadek znajduje się w kręgu podejrzeń organów (jest tzw. osobą podejrzaną – ale nie podejrzanym) i z czasem, po przedstawieniu zarzutów, jego status się zmienia (zostaje podejrzanym). Tacy świadkowie, ale często również inni, będący poza podejrzeniami, mogą być zainteresowani wsparciem profesjonalisty.

Zgodnie z obecnym brzmieniem art. 87 KPK strona inna niż oskarżony (np. świadek) może ustanowić pełnomocnika procesowego, jeżeli wymagają tego jej interesy w toczącym się postępowaniu (art. 87 § 1 w zw. z § 2 KPK). Nie wiadomo jednak do końca, o jakie interesy miałoby chodzić ani kiedy należałoby przyjąć, że ich ochrona wymaga reprezentacji określonej osoby przez pełnomocnika[2]. W praktyce prokuratorzy i inne organy prowadzące postępowanie przygotowawcze (np. organy finansowe w sprawach o przestępstwa skarbowe) czasami odmawiają pełnomocnikowi udziału w czynności procesowej uznaniowo i bez konkretnego uzasadnienia.

Postanowienie o odmowie dopuszczenia do udziału pełnomocnika w postępowaniu karnym wydaje sąd, a w postępowaniu przygotowawczym prokurator. W obecnym stanie prawnym zaskarżalne jest wyłącznie postanowienie prokuratora, przy czym zażalenie rozpoznaje prokurator nadrzędny nad tym, który odmówił dopuszczenia pełnomocnika. Z kolei na postanowienie sądu o odmowie dopuszczenia pełnomocnika zażalenie w ogóle nie przysługuje[3]. W praktyce problem dotyczy głównie zażaleń na postanowienia prokuratora. Tego rodzaju decyzje procesowe mają kluczowe znaczenie na etapie postępowania przygotowawczego, a obecny tryb ich zaskarżenia nie zapewnia sądowej kontroli nad nimi.

Naczelna Rada Adwokacka za uchyleniem art. 87 § 3 KPK

Problematyczny charakter art. 87 KPK zauważony został również przez Naczelną Radę Adwokacką („NRA”), która wystąpiła do Prezydenta RP z petycją o nadanie nowego brzmienia art. 87 KPK[4]. Postulowana przez NRA zmiana miałaby polegać na nadaniu nowego brzmienia art. 87 § 2 KPK, który miałby stanowić, że osoba niebędąca stroną może ustanowić pełnomocnika.  Ponadto samo niestawiennictwo pełnomocnika na terminie czynności procesowej nie stanowiłoby przeszkody w jej przeprowadzeniu. NRA proponuje również uchylenie art. 87 § 3 KPK, który obecnie stanowi podstawę do odmowy dopuszczenia pełnomocnika osoby niebędącej stroną do udziału w postępowaniu. Jak uzasadnia NRA „aktualnie osoba, która nie jest stroną, aby mogła skutecznie ustanowić pełnomocnika, musi wykazać, że wymaga tego jej interes w toczącym się postępowaniu. Określenie użyte w tym przepisie jest mało precyzyjne. W konsekwencji powoduje kłopoty natury interpretacyjnej i może być w praktyce, w ramach dyskrecjonalnej władzy organu procesowego, interpretowane wielorako, także contra civem. Innymi słowy wbrew interesom obywateli”. 

Petycją NRA zajmowała się sejmowa komisja, która zdecydowała o jej przekazaniu do Ministerstwa Sprawiedliwości.

Co zakłada projekt Ministerstwa Sprawiedliwości?

Postulowane przez Ministerstwo Sprawiedliwości rozwiązanie zakłada wprowadzenie regulacji zapewniającej sądową kontrolę orzeczeń prokuratora w przedmiocie odmowy dopuszczenia w postępowaniu przygotowawczym pełnomocnika osoby niebędącej stroną. 

Jak podkreśla Ministerstwo Sprawiedliwości, projekt ma na celu realizację prawa do sądu związanego z prawem do sądowej kontroli aktów godzących w zagwarantowane w Konstytucji RP prawa (wolności) jednostki. 

W ocenie Ministerstwa „konsekwencją decyzji prokuratora o odmowie dopuszczenia do udziału w postępowaniu pełnomocnika osoby niebędącej stroną w toku postępowania przygotowawczego może być ograniczenie albo pozbawienie możliwości ochrony słusznego i prawnie relewantnego interesu jednostki”. Rzeczywiście, odmowa dopuszczenia do udziału pełnomocnika może naruszać prawa osoby uprawnionej do jego ustanowienia[5], wobec czego wyjściowe założenia resortu sprawiedliwości są słuszne.

Projekt nowelizacji zakłada, że postanowienie o odmowie dopuszczenia do udziału w postępowaniu pełnomocnika, wydane w postępowaniu przygotowawczym, będzie rozpoznawane przez sąd rejonowy właściwy ze względu na miejsce prowadzenia postępowania. Sąd powinien rozpoznać zażalenie niezwłocznie, nie później niż przed upływem 7 dni od przekazania sądowi zażalenia wraz z niezbędnymi aktami.

Jednocześnie postanowienie prokuratora o odmowie dopuszczenia pełnomocnika będzie wykonalne dopiero po jego uprawomocnieniu, czyli – w przypadku jego zaskarżenia – po rozstrzygnięciu sądu. Resort sprawiedliwości przewidział jednak, że w wyjątkowych sytuacjach, tj. w wypadkach niecierpiących zwłoki albo gdy przemawia za tym ważny interes śledztwa, brak prawomocności nie będzie stał na przeszkodzie dokonaniu czynności procesowej bez udziału pełnomocnika.

To rozwiązanie budzi obawy związane z możliwością jego nadużywania. Kryteria takie jak „wypadek niecierpiący zwłoki” oraz „ważny interes śledztwa” są nieprecyzyjne i mogą być rozumiane w sposób, który w danym przypadku będzie wygodny dla organu. W takiej sytuacji może dojść do naruszenia interesów danej osoby (np. świadka), co może mieć wpływ na jej sytuację w dalszym toku procesu.

Zatem projekt, choć kierunkowo zasługuje na aprobatę, to w szczegółach budzi pewne wątpliwości.

Projekt nowelizacji przewiduje, że nowe przepisy wejdą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Prawnicy z Kancelarii Jabłoński Koźmiński i Wspólnicy posiadają doświadczenie w zakresie prowadzenia skomplikowanych spraw oraz doradztwa w obszarze postępowań karnych, w tym w sprawach karnych gospodarczych i skarbowych (reprezentując klientów zarówno na etapie postępowania przygotowawczego jak i sądowego). W przypadku pojawienia się jakichkolwiek pytań bądź wątpliwości dotyczących tego zagadnienia serdecznie zapraszamy do kontaktu.


[1] Projekt dostępny jest pod adresem: https://legislacja.gov.pl/projekt/12403455/katalog/13165548#13165548 [dostęp: 22 października 2025 r.]. Z kolei z pierwotnymi założeniami Projektu można zapoznać się pod adresem: https://www.gov.pl/web/premier/projekt-ustawy-o-zmianie-ustawy–kodeks-postepowania-karnego3 [dostęp: 22 października 2025 r.

[2] J. Zagrodnik, M. Burdzik [w:] S. Głogowska, J. Karaźniewicz, M. Klejnowska, N. Majda, I. Palka, K. Sychta, K. Żyła, J. Zagrodnik, M. Burdzik, Kodeks postępowania karnego. Komentarz, Warszawa 2024, art. 87; także H. Paluszkiewicz [w:] Kodeks postępowania karnego. Komentarz, wyd. III, red. K. Dudka, Warszawa 2023, art. 87.

[3] por. m.in. K. Eichstaedt [w:] Kodeks postępowania karnego. Komentarz. Tom I. Art. 1–424, wyd. VII, red. D. Świecki, Warszawa 2024, art. 87. 

[4] Petycja dostępna jest pod adresem: https://www.prezydent.pl/storage/file/core_files/2025/3/24/614efb1e55a75b36a692d95b60da9515/dot.%20art.%2087%20kpk%20-%20NRA.pdf. [dostęp: 22 października 2025 r.].

[5] Por. R.A. Stefański, Pełnomocnik w procesie karnym, Prokuratura i Prawo 2007/2, s. 47.

Autorzy

dr Grzegorz Keler
Adwokat, Partner+48 22 416 60 04grzegorz.keler@jklaw.pl
Michał Walak
Paralegal+48 22 416 60 04michal.walak@jklaw.pl

Zobacz inne wpisy