Czy umowa SMGS – jeden z kluczowych aktów regulujących przewóz kolejowy w Europie Wschodniej i Azji – rzeczywiście chroni interesy polskich przedsiębiorców? A może stała się reliktem minionej epoki, zbyt łatwym do instrumentalnego wykorzystania przez zagranicznych przewoźników?
W najnowszym numerze “Raportu Kolejowego” ukazał się artykuł współautorstwa dr hab. Krzysztofa Koźmińskiego, prof. UW, Partnera zarządzającego w Kancelarii Jabłoński Koźmiński i Wspólnicy, pt. „Umowa o Międzynarodowej Kolejowej Komunikacji Towarowej (SMGS) – pytania i kontrowersje”.
Autorzy poddają analizie:
- status prawny SMGS w świetle Konstytucji RP,
- luki w egzekwowalności i brak międzynarodowych mechanizmów sporu,
- ograniczone uprawnienia uczestników rynku – w szczególności terminali przygranicznych,
- oraz pilną potrzebę rewizji umowy w celu skuteczniejszej ochrony interesów gospodarczych Polski.
To głos w ważnej debacie o przyszłości transgranicznego transportu szynowego w dobie geopolitycznych napięć i dynamicznych zmian gospodarczych.
Pełny Raport dostępny tutaj.
Notes from the “other side of the barricade” – reflections of a former in-house lawyer